Äkta vara?

Sedan tidiga tonåren har jag läst innehållsförteckningar på olika matvaror. Jag har haft mina olika perioder vad gäller mat. Ett tag valde jag att inte äta griskött, sedan testade jag att vara vegetarian, ett tag åt jag endast vitt kött, inte rött. En period undvek jag fett, en annan period uteslöt jag mjölkprodukter - för jag ville se vad som hände. Jag tar inget för givet utan jag vill testa allt så att jag kan ta hand om kropp på ett optimalt sätt. Jag är ingen miljöaktivist, jag sopsorterar men mer än så bryr jag mig inte. Jag är inte heller någon djurrättsförespråkare då jag äter kött. I sann egoelise-anda är jag dock väldigt intresserad av vad det är jag äter och hur det påverkar min kropp. ;)

Inspirerad av Mats-Eric Nilssons böcker Den hemlige kocken och Äkta vara vill jag testa att handla ekologiskt en period. Jag vet egentligen väldigt lite om ekologisk mat, jag håller precis på att ta reda på mer. Varför ska jag köpa ekologiskt mat när den vanliga maten är så mycket billigare?

Här är några prisjämförelser från min lokala matbutik
Russin: Vanliga 39 kr/kg  - Ekologiska 59.60 kr/kg
Ägg: Vanliga 1,71 kr/st  - Ekologiska 2,98 kr/st
Fil: Vanlig 8,98 kr/liter - Ekologisk 11.90 kr/liter
Juice: Vanlig 13.50 kr/liter - Ekologisk 16.50 kr/liter
Kaffe: Vanlig 67 kr/kg - Ekologisk 73 kr/kg
Mjölk: Vanlig 7,50 kr/liter - Ekologisk 9,10 kr litern

Varför är den ekologiska maten så mycket dyrare?


Efter att ha läst Den hemliga kocken och Äkta vara börjar jag att inse att det inte är den ekologiska maten som är dyr, utan det är vår "vanliga" mat som är så sjukt billig. Men till priset av vadå?

Kemiskt processad mat utan några äkta råvaror i? Bröd med så mycket konserveringsmedel att det kan ligga framme i två veckor? Halvfabrikat med så dåliga ingredienser att tillverkaren måste tillsätta både fejkad smak och färg? Konstiga tillsatser i maten som på lång sikt kan påverka både hälsa och miljö? Tvivelaktiga sötningsmedel som kan ge cancer bara för att sötningsmedel är billigare än socker. Är det här okej??

Vad är det egentligen vi äter? Om ni verkligen vill veta svaret, läs dessa böcker! Och fortsätt läsa min blogg, för jag kommer jobba vidare på det här.


Lev väl! / Elise

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0