Rabarbersylt med ingefära

I lördags kokade jag en ny sylt, rabarber med färsk ingefära.

Jag hade i 900 g rabarber (från mammas och pappas trädgård), 2 cm färsk ingefära, 1/2 dl vatten och 500 g syltsocker. Jag hackade rabarbern i småbitar och kokade den med vattnet i ca 10 minuter. Sedan lade jag i sockret och finhackad ingefära och lät koka 5 minuter till. Sedan skummade noga av sylten och hällde upp i rena, varma glasburkar.

Ingredienserna! (Jag hade citron och vaniljsocker tillhands men använde dem inte.)
Här skummar sylten! Man måste noga ta bort allt skum. Om det finns kvar skum i den färdiga sylten finns risken att sylten börjar mögla.

Jag valde syltsocker då det innehåller pektin som är ett gelébildande ämne som annars finns naturligt i bär och frukter, men i varierande mängd. Rabarber har låg halt av pektin så därför behövs ett tillskott om man vill ha en geleaktig sylt.

Lättsockrad sylt har kortare hållbarhet än söt sylt. Vi har redan mängder med sylt hemma, därför ökade jag sockermängden lite så att sylten ska hålla länge. (Fast jag föredrar egentligen en mindre söt sylt.)


Två härliga burkar med rabarbersylt blev det! Rabarber/Ingefära-sylten är jättegod att blanda med naturell yougurt.

Lev väl! / Elise

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0