Äpplen från mams & paps trädgård 2

Äpplena som jag fick av mina föräldrar räckte även till en härlig äppelpaj. Superenkel att göra och det går att variera mellan rabarber, vinbär, hallon eller vad man nu har hemma.

Enkla smulpajen - 225 grader - 30 minuter.

Bär/frukt (+ ev 0,5 dl socker)

3 dl vetemjöl
1 dl havregryn
125 g smör
0,5 dl socker

Lägg frukt eller bär i en pajfom så att de täcker botten. (Häll över 0,5 dl socker om det är sura bär)
Blanda ingredienserna till en smulig deg. Smula degen över bären.
Grädda mitt i ugnen i 25 minuter.
Severa med vaniljsås eller vaniljglass.


Jag serverar min smulpaj med havrebaserad vaniljsås, tycker att den är godare än vanlig.

Lev väl! / Elise

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0