Äpplen från mams & paps trädgård 1

Om man vill vara ekonomisk och vara snäll mot miljön så är det bra att äta enligt säsong. Nu på hösten är det full tillgång till alla sorters äpplen här i Sverige så passa på att njuta av dem! Jag fick en hel påse äpplen från mammas och pappas äppelträd i Mölnlycke så jag passade på att ta dem tillvara genom att ha dem i middagen.


En av mina favoriträtter till vardags är ugnsgräddad baconlindad korv med äpple ihop med en kall, hemmagjord potatissallad. Denna gången var jag generös med äpplena och täckte nästan korven med dem.

Här har ni receptet:

Ugn: 200 grader - 4 portioner

500-600 gr falukorv
1 paket bacon (140 g)
2 röda äpplen (eller fler)

12 potatisar (ca)
1-2 dl gräddfil.
10 cm purjolök
3 msk färskriven pepparrot
1/2 gurka
Hackad persilja

Skär korven i 2-3 cm tjocka skivor. Linda en baconskiva runt varje bit. Lägg dem i en ugnsform. Skiva äpple och lägg det i formen. Ställ in i ugnen i ca 20 minuter.

Skala och hacka potatisen i små bitar. Koka potatishacket i lättsaltat vatten tills de är mjuka och låt sedan svalna lite. Tärna gurkan, strimla purjolöken och riv pepparroten och blanda dem sedan med potatisen. Blanda i gräddfil och persilja.




Sen är det klart att servera! Det som jag tycker gör den här rätten så god är kombinationen av de söta äpplena, det salta baconet, den varma korven och den kalla potatisalladen. Mums!


Lev väl! / Elise

Kommentarer
Postat av: Maja

Något som blir gott och ser väldigt trevligt ut är att göra äpplemos av röda äpplen som man kokar med skalet på. Då blir äpplemoset rosa. Man får koka det ganska länge, tills skalet har förlorat färgen.

2011-10-04 @ 20:17:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0