Blåbärsglass

Vi hade lite vispgrädde och ägg hemma som vi behövde bli av med. Andreas har tidigare bett mig göra blåbärsglass och eftersom han är så snäll och kör mig överallt nu när jag har ont i knäna så tänkte jag att jag överaskar honom med lite glass.

Jag testade ett annat glassrecept där man endast behövde vispa ingredienserna och inte värma dem. Jag föredrog detta eftersom att vispa kan man ju göra sittande, jag kan inte stå vid spisen och röra i dagsläget.

Receptet är följande:

ca 300 gr tinade/färska blåbär.
3 ägg-gulor
3 äggvitor
3 dl vispgrädde
5 msk florsocker
1 tsk vaniljsocker

1. Vispa äggvitan fluffig
2. Vispa ägggulorna med sockret i några minuter
3. Vispa grädden
4. Blanda i bläbären i äggulesmeten. Vispa så att bären finfördelas lite.
5. Blanda i äggvitan och grädden med en sked.
6. Frys in blandningen, antingen med glassmaskin eller i en bytta i frysen som du rör om i varje timme.


All detta ska röras ihop!

Såhär ser den färdiga glassen ut.


Glassen blev god och uppfriskande. Blåbärsglassen smakade annorlunda mot min hemgjorda vaniljglass. Förtom den uppenbara smakskillnaden mellan blåbär och vanlij (duh!) så tyckte jag även att jag kände skillnad på kokt grädde vs. okokt vispad grädde samt strösocker vs. florsocker. Eller också var det blåbärens naturliga saft som gjorde att den här glassen blev mer isig och frisk och mindre krämig och smakrik. Glassen blev dock väldigt fluffig och porös vid första försöket vilket är positivt. Vaniljglassen fick jag göra ett par gången för att få in snitsen. Har man mycket frukt i glassen så blir den nog automatiskt mer isig och sorbet-lik. Jag föredrar nog ändå kokt grädde med strösocker så när jag gör glass igen så kör jag nog på det + valfri smaktillsats, tex kanel.

Lev väl! /Elise

Kommentarer
Postat av: Marcus

Ser ju helt sjuuuukt gott ut... Nåt kvar? Eller har Andreas käkat upp allt?

2011-11-15 @ 18:24:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0