Delmål 1 uppfyllt

I december 2010 besökte jag Fitnessmässan i Göteborg med en vän. Jag satt i publiken och tittade på när de tävlade i chins. (Luciapokalen)

Tävlingen går ut på att på 75 sekunder göra så många chins som möjligt, med rätt utförande såklart. (Pullup på engelska) Jag skulle våga påstå att chins är den tyngsta övning du kan göra med din egen kropp som motvikt. För att klara detta krävs styrka, uthållighet, teknik och en massa VILJA!


Vinnaren bland herrarna gjorde 41 st!! Helt sinnessjukt många.
Det var bara fyra eller fem damer som tävlade. Vinnaren bland damerna gjorde 32 st! Också helt galet många. Tvåan var långt bakom med 15 chins. Trean gjorde 10 stycken. Jag tänkte att om jag skulle klara 11 chins så skulle jag rent teoretiskt kunna få brons i en en chins-tävling.

I december hade jag inte tränat på 7 veckor (pga av Thailandsresa och sjukdom) men jag bestämde mig för att försöka klara 11 chins innan december 2012! Jag kunde då inte göra en enda chins, inte ens nästan.

Jag började lätt med bodypump men insåg ganska snabbt att jag behövde träna MYCKET styrka för att fixa det. Jag kände mig till en början helt lost på gymmet och tyckte det var läskigt bland alla stora killar... Men det var bara att börja! Delmål 1 var att klara en enda chin själv.


Sedan årskiftet har jag tränat tre gånger i veckan, med fokus på styrka. Ibland har det känts som att "det händer ju ingenting" och resultaten uteblivit. När mina vänner har frågat hur det går har jag varit tvungen att svara
" Jo jag har tränat i 8 månader men jag har fortfarande inte klarat en enda chin...."

MEN!!! Den 5 september lossnade det och jag gjorde en hel chin, hängande i en stång på gymmet! VILKEN LYCKA!!! Jag gick hem och dansade i köket av glädje! Det är så jäkla underbart att sätta ett "omöjligt" mål och sen bara fixa det!


På lördagen samma vecka var jag på kräftskiva hos Jocke och Linn och efter en stor snus skulle jag såklart stila genom att hänga i träbjälke. Lyckades då häva mig upp TVÅ gånger! Detta blev dokumenterat på bild, se nedan.
ALLT GÅR OM MAN VILL!!!

9 chins kvar till "brons", jag har 14,5 månader kvar på mig och jag kommer att fixa det!

Lev väl! / Elise

Kommentarer
Postat av: Rikard

bra jobbat, då fixar du dessa snart!



http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/651

2011-09-28 @ 21:56:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0