Alfalfagroddar

Jag gillar att veta vad jag äter och vart maten kommer ifrån, ibland skulle jag vilja göra allting själv! :) I brist på trädgård och växthus så gör jag det jag kan i köket. Därav började jag att grodda groddar. 

Att grodda är roligt och ekonomiskt och groddarna är mycket näringsrika. Ett frö innehåller alla ämnen som den tänkta plantan behöver under de första veckorna av sitt liv. Näringsämnena är därför ovanligt kompletta och koncentrerade jämfört med annan vegetabilisk mat. Alfalfagroddar är rika på protein, järn, kalium, kalcium, magnesium, zink, B-vitaminer, betakarotener, C-vitamin och E-vitamin.

Såhär såg det ut i veckan när jag groddade: Jag sköljde 0,5 dl alfalfafrö noggrant och lade dem i blöt över natten i en bytta med lock på. Frönas volym ökar med 20-30 gånger så det behövs en ganska stor bytta. På morgonen hällde jag av vattnet och sköljde fröna igen.
Sedan fortsatte jag att skölja groddarna tre gånger om dagen. Lättast är om man kan ha ett tygstycke över burken vid sköljningen men jag stajlar och sköljer med fri hand! (därav den snygga frö-randen på burkkanten)

Två dagar senare, nu börjar det likna något!
Tre dagar senare är det dags att smaka av!
Klart! Bara att ta en hög groddar till middagen, i lunchlådan, på mackan osv. Groddarna håller sig ett par dagar i kylskåp, skölj dem en gång om dagen.

Lev väl! / Elise

Kommentarer
Postat av: Johanna

Åh, vad stora de blivit! ;)

2011-10-04 @ 13:03:00
Postat av: Marcus

Tänk så fort de växer upp, de små liven. :P

2011-10-06 @ 18:13:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0