Hemgjord risifrutti

Hemgjord risifrutti är ett av mina favoritmellanmål just nu då de är så enkla att ta med till jobbet. Egentligen är det väl inte risifritti utan snarare bulgurfrutti. Hemgjord risifrutti mättar bra, är billigare, har mindre socker och mer näring än vanliga köpta risifrutti.

Här är receptet för 4 portioner

1,5 dl bulgur
1 kesella 10%
2 dl matlagningsyougurt/turkisk yougurt.
1-2 tsk vaniljsocker
Florsocker efter smak

Koka upp bulguren och låt den sedan svalna.
Blanda bulguren med kesella och yougurt.
Blanda i vaniljsocker och florsocker efter smak.
Fördela i 4 st portionsformar och servera med sylt eller bär.

TIPS 1: Jag brukar spara kesella och yougurtburken (samt andra burkar jag har hemma) och använda dem som förpackning. Givetvis går det bra att använda andra förpackningar också.
TIPS 2: Hemmagjord sylt är riktigt gott till! Nedan ser ni två stycken med min rabarber/ingefära-sylt, en med min egna blåbärssylt och en med min egna svartvinbär/nektarin-sylt.



Lev väl! / Elise

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0