Nötter och frön

Nötter och frön innehåller massa näringsämnen och bra fetter. Jag som tränar behöver massor med näring så jag äter nötter nästan varje dag!


I jakten på det perfekta mellanmålet köpte ett gäng råvaror i min närmaste matbutik. (Läs: Allt som jag hittade) Det blev solrosfrön, kokos, mandlar, hasselnötter, russin, torkade aprikoser, pumpakärnor, krossade linfrön, phyllisfrön etc.
Av detta skapade jag sedan:

Hemgjord müsli: Supernyttig och utan socker, tillsatt fett eller några andra tillsatser. Häll bara allt du gillar på en plåt och rosta i ugnen på ca 200 grader i ca 10 min eller tills det luktar gott :) Jag hade i massa havregryn som bas och lade i russinen & aprikoserna först efter ugnsrostningen. Rör om varannan minut så det inte bräns vid. När kokosen är gyllene och skalet på hasselnötterna lossnat är det klart! Låt svalna och häll i en burk.


Sedan gjorde jag Powerbars! Jag äter 6-7 gånger om dagen och då behövs bra mellanmål, powerbars är ett riktigt bra sådant! Den torkade frukten & honungen ger naturlig sötma om man gillar det. Jag hade inget recept med mått utan "höftade" fram dessa!

Gör såhär: Grovhacka nötter, mandlar och torkade aprikoser. Blanda med torkade tranbär, russin, phyllisfrön, kokos, linfrön, havregryn, solrosfrön och pumpakärnor i en skål. Rör 1-3 msk honung och 2-3 äggvitor så att massan känns fuktig. Tryck ut massan på ett bakplåtpapper på en plåt och ha i ugnen på 150 grader ca 15 minuter. Skär upp kakan i lämpliga bars. Ät dem innan träningen, på jobbet, som fika etc. Jättegoda!
Lev väl! / Elise

Kommentarer
Postat av: Kati

Tack för recepten! Det här ska jag definitivt prova!

2011-09-30 @ 11:29:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0