Kosttillskott?

Detta kan inte vara sunt! Men ändå är det såhär jag börjar min morgon just nu.


Innan frukost:
6 st kaplar med HMB
1 kapsel omega 3
1 tablett med D-vitamin
1 tablett med karoten och vitaminer.

+ prestationshöjande pulver ibland innan träning
+ proteinpulver efter träning
+ järntabletter vid behov

Jag är kluven till kosstillskott. Jag sätter värde på att veta vad jag äter och att äta "rent" MEN jag vill inte gå miste om de träningsresultat som kosttillskott kan bidra till. Jag tycker att det är svårt att göra en objektiv bedömning av kosttillskottens betydelse för muskeltillväxt eftersom alla träningstidningar gör reklam för kosttillskott och den utövande eliten är sponsrad av olika företag.

Hur ska jag som konsument veta om kosttillskott fungerar eller ej? Att googla på träningsmyter känns lönlöst då det finns så mycket individuella skillnader vad gäller träning, så det som är sant för en är knappast sant för alla. Men om jag nu ska träna fyra dagar i veckan och äta som en häst och sova ordentligt och undvika alkohol under tiden så vill jag ju ha så bra resultat som möjligt som lön för mödan. Därför tycker jag att det ändå är värt ett försök... tror jag.

På burken nedan står följande text:
"HMB (b-Hydroxy beta-metylbutyrat) syntetiseras i kroppen ur den grenade aminosyran L-leucin. HMB spelar en betydande roll för kroppens förmåga till reparation, muskeluppbyggnad och fettförbränning. Åtskilliga studier bevisar att HMB hindrar muskelförlust under och efter träning för såväl styrke- som uthållighetsatleter. HMB är ett unikt kostttillskott för snabbare återhämtning och muskelökning helt utan negativa bieffekter. HMB kan även ha en postiv inverkan på reglering av blodfetter (kolesterol) och blodtryck."

Jag tycker att 6 st kapslar HMB är för mycket så jag brukar ta 2-3 stycken, men enligt anvisning på burken ska man ta 12(!) om dagen. Hmm...


Lev väl! / Elise

Kommentarer
Postat av: Linn

Kosttillskott känns ju så där.. Men va fan, har du börjat med dem nyligen? Eller hållit på med dem ett tag, märkt någon skillnad? :D

2011-10-11 @ 11:43:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0